Masai Mara dag 3

3 juni 2018 - Masai Mara Game Reserve, Kenia

Jullie raden het al, we vertrokken weer vroeg voor de eerste game drive. Na een prachtige zonsopgang, zien we een leeuwin turen over haar jachtgebied op zoek naar een prooi. Bewegingsloos blijft ze minutenlang zo staan voordat ze toch weer verder loopt en verdwijnt in het gras. We gaan weer verder en zien een paar hartebeesten heerlijk liggen. Vervolgens loopt er ineens heel parmantig een secretarisvogel voor ons uit. Dan houdt ie het rennen voor gezien en vliegt weg. Op de weg terug naar de lodge zien we tenslotte nog een veld vol met buffels. Imposante beesten, waar je beter geen ruzie mee kan hebben.

Nu we toch in het land van de Masai zijn, zou ik ze graag ook willen bezoeken. Ben vertelt dat er vlakbij een dorp is. Dus in plaats van een game drive, gaan we daar naartoe. Als we aankomen hebben we er allebei een beetje een ongemakkelijk gevoel bij. Foto's maken van alle dieren is geen probleem, maar van mensen is toch anders. Maar dan nodigt een van hen ons uit om met het stamhoofd te praten. Hij vertelt ons dat als we geld geven voor de kinderen voor school, schoolboeken en medicijnen, we een rondleiding krijgen en ze een aantal dansen zullen doen. Natuurlijk is dit een toeristische attractie. Maar Ben vertelt ons dat de kinderen naar school moeten, maar dat ze slechts een beetje subsidie van de overheid krijgen. Lang niet genoeg om dat allemaal zelf te betalen. Als wij dan op deze manier een steentje bijdrage, hebben we er vrede mee. Nadat de deal is gesloten met het stamhoofd komen er direct een aantal masai bij en kunnen we foto's maken zoveel we willen. Ze beginnen te dansen op hun specifieke manier met veel ritme gevoel en springen. En ze springen ook steeds dichterbij, tot ze bijna in Marks lens zitten. Daarna gaan we het dorp in, dat volledig is omheind met takken ter bescherming van de beesten. In het dorp worden we ook door een aantal vrouwen verwelkomd met gezang. Ze laten ons zien hoe ze vuur maken en gaan we ook nog een van de huizen/hutjes in. Pffff, piepklein, pikdonker en vreselijk benauwd. En beetje gevoel van claustrofobie bekruipt me. We moeten gaan zitten en dan doen ze een zaklamp aan. Blijken er nog twee vrouwen te zitten. Rechts slapen de man en zonen, links de vrouwen. En ertussen in is de keuken. Eigenlijk een soort kookeiland tussen de twee 'slaapkamers'. Verder geen openingen, want daardoor zouden luipaarden of cheetahs naar binnen kunnen komen. Blij als we weer buiten staan, bedanken we onze gids en stappen de auto weer in. Wat leven wij dan in weelde....

En dan vanmiddag maken we nog onze laatste game drive van deze vakantie. We beginnen klein, want we zien zowaar een schildpad en daarna een kingspringer, een klein hertje. Daarna over naar het grotere werk. Eerst een buffel die geheel in de modder ligt te baden. Daarna komen we op een veld met honderden Topi's, grand gazelle, struisvogels, zebra's en we ontdekken twee hyena's in het gras. Daarna terug naar de lodge. We passeren een aantal olifanten. Een jong beest wil de weg oversteken waar een aantal auto's staan en is daar duidelijk niet blij mee. Flink trompetterend maakt hij ons dat duidelijk. Dan moeten er ook nog leeuwen in de buurt zijn. We zien inderdaad heel in de verte een leeuw, maar te ver voor oog én camera's om het echt goed te zien. Dan maar een laatste opname van de zonsondergang maken.

Morgen verlaten we Masai Mara en rijden terug naar Nairobi, waar we Albert weer zullen ontmoeten.

P.s. Speciaal voor Els heb ik een foto van onze tent erbij gedaan. Om heel eerlijk te zijn Els, wij gaan voor de tent.

1. Anja:
    3 juni 2018
    Dat was weer een top dagje. Mooie foto’s van de Masai.
    Wij hebben weer genoten van deze prachtige beelden. It brought back a lot of good memories. Doe Albert de groeten.
  2. Els en Andre de Haas:
    3 juni 2018
    Wat een belevenis !!!! Een bezoek aan een Masai dorp zal heel bijzonder zijn geweest.
    Het grote verschil hoe zij leven en hoe wij gewend zijn aan luxe waar zij nog nooit van gehoord hebben, zet je wel aan het denken.
    Hebben jullie de boeken van Corinne Hofman gelezen?
    Zij werd verliefd op een Masai en liet alles achter om met hem in de binnenlanden van Afrika haar leven te delen.
    Titels: De Blanke Masai, Terug uit Afrika, Weerzien in Kenia, Mijn droom van Afrika, Afrika, mijn passie.

Claudia & Mark, dank voor jullie verhalen en schitterende foto's.
    Ik genoot met jullie mee en er zal nog wel een mooi fotoboek gemaakt worden.
    Lieve groetjes, Els.
  3. MarkBeijing:
    3 juni 2018
    En ik heb 2:58:46h 4K video, dus daar moet aan geklust worden, net als aan die 1000+ foto’s van Claudia
  4. Willy Lagerweij:
    3 juni 2018
    Wat een bijzondere dag en heel bijzonder om in zo'n Masai dorp te zijn!! Wat een kleurrijke foto's van hun prachtig ! Nog een fijne laatste dag!😀
  5. Monique:
    3 juni 2018
    Schitterend verhaal weer met prachtige foto’s. Bevoorrecht zijn jullie om dit allemaal mee te maken. Het is de afgelopen dagen bijna een gewoonte geworden om vlak voor het slapen gaan eerst nog even jullie belevenissen te lezen. Mooie roman geworden! 😀. Geniet morgen nog van jullie laatste dag.
  6. Jacqueline dVB:
    3 juni 2018
    Prachtig geschreven weer, Claudia. Je kunt zo een roman schrijven.... Alle lezers van de blog zullen het vast, net als ik, enorm jammer vinden dat jullie safari er weer op zit. Ik kan geen genoeg krijgen van de mooie Afrikaanse landschappen en de variëteit aan wildleven. Gelukkig worden jullie door 'Leeuwen' opgewacht in Nairobi. Hartelijke groeten nogmaals aan Ben en Albert.
  7. Yvonne de Haas:
    4 juni 2018
    Mooi mooi, te mooi zijn alle foto's. Je krijgt er tranen van in je ogen. Wat is het toch geweldig om daar te rijden. Genoten. Erg veel dank om weer in de Masai Mars te mogen zijn.
  8. Frans Lagerweij:
    4 juni 2018
    Woorden schieten te kort. Wat een belevenis om nog maar te zwijgen over de fotokwaliteit. Dat we ook naar de video uitkijken, laat zich raden.
    Goede reis naar huis!😘😘
  9. Joke van Kuijk:
    4 juni 2018
    Prachtige foto’s en mooie verhalen. Wij reisden zo lekker met jullie mee. Dank dat we mee mochten genieten van al dit moois!