Into the wilderness

27 september 2019 - Campbell River, Canada

Je hebt mooie dagen en top dagen. En deze was er een om in te lijsten.

We zijn vandaag met een trip de wildernis in gegaan op zoek naar Grizzlyberen. We vertrokken om 10 uur vanuit de haven tegenover ons hotel. Met een snelle boot was het twee uur varen langs vele eilandjes en door de Toba fjord naar het eindpunt. Hier komen de Toba en Klite rivier uit in de fjord.

Halverwege spot een van onze mede passagiers in de verte walvissen of beter gezegd de fonteinen die ze uitblazen. De boot stopt en vol spanning wachten we tot ze dichterbij komen. Het zijn er waarschijnlijk twee, maar meer dan een paar ruggen zien we helaas niet. Geeft niets, want we zijn tenslotte met een Grizzly tour mee en dit is dus puur een extraatje.

We gaan verder tot we aan het einde van de fjord zijn. Hier worden we verwelkomd door twee  Klahoose indianen. Dit Is hun grondgebied. We worden met een busje naar de rivier gebracht waar op een aantal plaatsen een houten uitkijkpost is geplaatst. Hier vandaan kunnen we veilig de beren bekijken.

We hoeven niet lang te wachten voordat we een beer spotten. De rivier is heel ondiep en barstensvol zalmen. De beren kunnen hier hun vetreserves opbouwen voor een lange winter. Drie uur lang verblijven we langs de rivier waar de een na de andere beer verschijnt. Wat een machtig gezicht om deze indrukwekkende beesten in hun natuurlijke leefomgeving te zien smullen van de ene sashimi na de andere.

Helaas komt aan alles een eind en moeten we afscheid nemen van deze geweldige plek. Er wacht ons nog een twee uur durende boottocht terug. De wind is flink aangewakkerd waardoor de zee behoorlijk ruw is en de reis erg hobbelig.

Terug aan wal gaan we direct even wat eten en daarna wacht de enorme klus om uit honderden foto’s een zeer kleine selectie te maken voor dit bericht.

Nogmaals een dag om in te lijsten.

Kaart Grizzly TourAan de havenTourorganisatieBoottocht 1Fontein walvisHumpback WhaleBoottocht 2Boottocht 3Boottocht 4Beren 1Beren 2Beren 3Beren 4Beren 5Rivier 1Beren 6Rivier 2Beren 7Beren 8Rivier 3

1. Jacqueline dVB:
    27 september 2019
    Wow, wat een belevenis. Zo mooi! En je beschrijft het in zulke prachtige zinnen. Het is een genot om jullie reis op deze manier mee te beleven. X
  2. Els en Andre de Haas:
    27 september 2019
    Je hebt schrijvers en top schrijvers!
    Ik voel al lezend jullie emoties bij het zien van al dat moois.
    Dit vergeten jullie nooit meer. Ik voel een drang om die beren te schilderen!
  3. Gerda Granneman:
    Wat gaaf zeg. Ik hoor Floortje weer praten. 🤔🤗
  4. Melanie:
    27 september 2019
    Wauw wat super gaaf! Wat een prachtige beesten! En de natuur natuurlijk ook!
  5. Merel:
    Wauw! Just..wauw!
  6. Gaby:
    27 september 2019
    Wow ! Wat gaaf en leuk om zo mee te reizen met jullie.
  7. Frans Lagerweij:
    27 september 2019
    Wat laat je ons weer meegenieten van het bevlogen verhaal en prachtige foto’s. Het is een genot om hier steeds naar uit te kijken. Tot het volgende verslag.😘😘
  8. Yvonne de Haas:
    27 september 2019
    Héérlijk om te lezen hoe jullie genieten van de natuur. De foto's geven alles goed weer. Ik hoor de Grizzli's weer smakken van die mooie roze zalmen. Dit was een hele leuke dag.
  9. Willy Lagerweij:
    27 september 2019
    WoW wat geweldig om dit mee te maken en wat een mooi stuk natuur weer! Ik zie jullie samen genieten en kijk weer uit naar je volgende verslag, je schrijft het zo leuk! 😘😘
  10. Anita Kreeft:
    27 september 2019
    Woww super mooie foto’s en het weer ook zo te zien 👍👍 genieten !!
  11. Familie Arxhoek st.:
    27 september 2019
    Wel makkelijk voor ons om te reageren; we zeggen dan ook: we kunnen ons helemaal in het hierboven vermelde vinden. Geniet maar verder.
  12. Margot en Pieter:
    27 september 2019
    Ontzettend gaaf ! Wij smullen van jullie verhaal van vandaag en zijn nieuwsgierig naar de dag van morgen. Heel veel plezier!
  13. Sandra:
    27 september 2019
    Wat is de natuur daar toch prachtig! Heerlijk als jullie op vakantie zijn dan kunnen wij altijd genieten van die prachtige verhalen en foto’s
  14. Monique:
    28 september 2019
    Zo zeg dat ziet er allemaal indrukwekkend uit. Kan me voorstellen dat dit echt genieten is. De foto’s zeggen wat dat betreft weer genoeg. Benieuwd ook naar jullie film van deze belevenissen. Wij gaan vanavond ook aan de sashimi . Ik geef die Grizzlies groot gelijk want het is ook smullen 😜