Naar Puerto Varas

7 december 2022 - Puerto Varas, Chili

Het wordt een reisdag vandaag. We verlaten een van de droogste plekken op aarde en gaan dat, volgens de weersvoorspelling, inruilen voor regen de komende dagen. We gaan het zien.

In de bus naar het vliegveld van Calama wordt de radio op de voetbal gezet. De reporter wordt ongetwijfeld per woord betaald. Er komt een waterval van woorden uit, waar je alleen af en toe de naam van een speler herkent en je het idee hebt dat er constant een doelpunt kan vallen.

De eerste vlucht gaat terug naar Santiago. De tweede vlucht gaat naar Puerto Montt. We zijn dan totaal 2400km zuidelijker. Het geeft maar weer eens aan hoe langgerekt dit land is, want over een paar dagen vliegen we zelfs nog verder naar het zuiden.

B0026DB3-3FF1-4273-B5A8-7272B96B7801A12A6550-2C25-425B-A635-E1891847C80E

Aan de hand van vulkanen en meren zien we op de kaart precies waar we vliegen. Het is een lange slinger van vulkanen. Op het vliegveld van Puerto Montt gaan we onze huurauto ophalen. Het is dan nog een half uur rijden naar ons hotel in Puerto Varas.

EE827C8B-1143-44FD-8437-A2B7845D3572EFFBAEE3-E4F9-4CD2-ACA5-5180FA14243B835ABA61-F7CE-4D14-BA11-D05CA58C0C1F

Wat zijn we in een andere wereld terecht gekomen. Er is geen groter verschil denkbaar. Het is hier heel groen, bossen, weilanden met koeien. Onze reisgids gaf al aan dat dit deel het Zwitserland van Chili is en dat begrijpen we wel. Veel Duitsers hebben zich hier in de 19e eeuw gevestigd.

Er is nog een verschil, het wordt hier een uur later donker, namelijk om 21:30 uur. Dat betekende dat we net in het donker aankwamen bij ons hotel. Snel inchecken en direct aan de overkant een Peruaans restaurant ingelopen. De ober is zeer behulpzaam en spreekt goed Engels. Hij beveelt ons wat visgerechten aan die goed bij een Chileense Chardonnay passen. We vertrouwen hem volledig. Dat blijkt terecht, want het smaakt allemaal heerlijk. We nemen geen toetje meer, want het inmiddels al ruim na 23 uur. We installeren ons in het hotel en dan gauw slapen, want we zijn erg moe.

DFC1D27B-4C71-4A25-BBE7-5EC3E036E1AC

Buenas noches!

1. Sandra:
    7 december 2022
    Ja als je in zo’n lang gestrekt land wat wil zien moet je wel een paar keer vliegen.
    Maar ook dan krijgen we nog prachtige foto’s van je te zien!
  2. Jacqueline dVB:
    7 december 2022
    Veel plezier in het Lake District!
  3. Els en Andre de Haas:
    7 december 2022
    Het kan niet anders dat jullie, vooraf aan deze reis, heel wat voorwerk hebben gedaan en
    een reis uitzoeken en plannen is al op vakantie gaan. Dubbel op dus., maar dat het zó overweldigend zou worden, konden jullie je waarschijnlijk niet voorstellen.
    En wat schrijf jij toch geweldig, Claudia..........elke ochtend hiermee opstaan is 10 X beter dan de krant vol narigheden!
  4. Frans Lagerweij:
    7 december 2022
    Ik sluit me voor 100% aan bij Els de Haas!!
  5. Familie Arxhoek st.:
    7 december 2022
    Geweldige indrukken. Heb gewoon vanaf het begin alle foto’s nog een rustig bekeken. Wat een totaal andere wereld trekt zich dan aan je voorbij.
  6. Yvonne de Haas:
    8 december 2022
    Alles anders vandaag. Vliegen en het land laten veranderen. Zelfs het weer veranderd en dan nog een auto. Benieuwd naar het vervolg.