Santiago

2 december 2022 - Santiago, Chili

We starten de dag in een korte broek aan het ontbijt, terwijl we luisteren naar Mariah Carey’s All I want for Christmas. Hoewel we vaker kerst in een tropisch oord gevierd hebben, blijft dat toch vreemd aanvoelen. We willen het vandaag iets rustiger aan doen. We lopen naar het Parque Metropolitano, een van de grootste stadsparken ter wereld. Daar nemen we de tandradbaan die ons op de San Cristobal Hill brengt.

51DC25EC-20D9-4805-A9B0-71CD578E1C74

5E8F9CEB-8194-4111-BE41-2AB57EE198A1

E9CC28FE-9C75-42B1-B632-2AFE32B711F2

Terwijl we in de rij wachten voor de tandradbaan staan we tussen een flinke groep schoolkinderen. De juf heeft er het meeste zin in. Die stond constant te zingen en te juichen. Wel gezellig! Eenmaal boven heb je een fantastisch uitzicht over de stad. Er hangt wat smog over de stad, maar toch kan je de bergen op de achtergrond zien liggen. Wat moet dat mooi zijn als de bergen besneeuwd zijn. Mark wil eerst even een koffie drinken en zit daar lekker de van huis meegenomen pepernoten bij te eten. Ik help hem uiteraard een handje.

Na deze noodzakelijke stop lopen we verder omhoog en komen bij de Santuario Inmaculada Concepción uit met een 14 m hoog beeld van Maria. Er worden hier openlucht diensten uitgevoerd en het zit wederom vol met scholieren. Sommigen willen even hun engels met ons oefenen.

E39681DD-556E-443C-B2A1-7845E38F2863

5657400E-C8CA-4EE7-B949-772C23D88956

CB57AB34-7324-4022-B51D-514353E3345581F7F093-C7C9-4041-8251-52C7C4C7F8C8

De tocht gaat verder met een kabelbaan. Alleen gaan we niet verder omhoog, maar aan de andere kant van de berg naar beneden. We komen uit in een luxere wijk van Santiago. Mooi op zich, maar niet wat wij graag zouden willen zien, maar het is wel een goed plek voor de lunch. Het blijkt tot dusver best een uitdaging iets te bestellen met alleen maar digitale menukaarten in het Spaans. Op de tafels staan QR codes om te scannen en op die manier krijg je de menukaart. Gelukkig heeft Mark een E-sim kaart van Movistar geïnstalleerd zodat we de kaarten kunnen downloaden en eventueel vertalen.

Na de lunch lopen we terug naar de kabelbaan en komen weer boven bij het Maria beeld uit. Bij de kabelbaan kopen we een ijsje, hoewel je dat …je wel weg kan laten. We bestellen twee bolletjes en de dame begint flink te scheppen. We willen graag twee smaken zeggen we er voor de zekerheid bij. Ja knikt ze en gaat nog verder totdat ze tevreden is met de hoeveelheid en hetzelfde herhaalt voor de andere smaak. Goed, we gaan er maar even voor zitten en laten het ons smaken.

AA5D4FC0-3938-467A-A164-EFF9604B815632A34C0F-A5A7-4557-BFEF-2FC98F646EFE

We nemen vervolgens de tandradbaan  weer terug naar beneden. Het wijkje waar we doorheen lopen, blijkt vol restaurantjes en cafés te zitten. Hier moet je ‘s avonds zijn om uit te gaan. Wij gaan echter terug naar het hotel waar we wat te drinken nemen op het dakterras. Er staan 2 tv schermen aan op voetbal. De ene Duitsland - Costa Rica en de andere Spanje-Japan. Het is een gezellige boel met het personeel en de andere gasten. Iedereen blij met beide uitslagen. Als we de glazen, lees ananas, leeg gedronken hebben, houden we het voor gezien. We gaan een hapje eten.

5CEB5175-0F62-40FE-BE0E-3EED7DB97DB6B64AF72A-CB87-41B5-A92B-EFE24F7EE31078AAF4E3-F7E9-4C1D-96F0-2DCB171EE903

Ook deze avond zijn er weer volop straatmuzikanten (zie filmpjes onder video’s). Zelfs aan de overkant van ons hotel staat een trompettist te spelen. We doen het raam open en maken een dansje in de kamer. Mooier kan de dag niet eindigen. Buenas noches!

1. Hella:
    2 december 2022
    Gezellig zo n dansje bij trompetmuziek als afsluiter van de dag! Leuk dat jullie de sinterklaassfeer een beetje meegenomen hebben! Wat een grote stad als je er zo over uit kunt kijken! Het ziet er indrukwekkend uit.
  2. Els en Andre de Haas:
    2 december 2022
    Het blijft bijzonder om in t shirt en korte broek kerstliedjes te horen. Als wij tijd van leven hebben, gaan we dat hier misschien ook nog eens meemaken............de Hollanders winters stellen al jaren niets meer voor.
    Vanuit de kabelbaan zie je goed hoe enorm groot de stad is en zo prachtig met de bergen op de achtergrond.
    André heeft daar ooit eens één dag geskied na de zakelijke besprekingen...........hij praat daar nog over.
    Het was, zo te lezen, weer een TOP dag.
  3. Merel:
    Leuke dag geweest!
  4. Yvonne de Haas:
    2 december 2022
    Wat een superdag op weg naar het Jesusbeeld. Veel te zien van bovenaf en onderweg genieten van koffie een lunch en ijs. Zo kom je er wel. Echt genieten lijkt me. Däarna nog de voetbalwedstrijd met een drankje. Dag goed besteed
  5. Jacqueline dVB:
    2 december 2022
    Dat moet een heerlijke dag geweest zijn, die jullie lekker op eigen tempo hebben kunnen besteden. De grootte van de stad wordt mooi zichtbaar vanaf de heuvel. Onderweg genieten van versnaperingen, terrasjes en muziek (de video’s zijn erg leuk en geven de gezellige sfeer goed weer). Die QR codes om een menukaart in te zien, herkennen we ook van Colombia. Vaak hadden ze wel een papieren versie liggen, als je erom vroeg. Ik ben benieuwd wat er morgen op het programma staat. Groetjes!
  6. Familie Arxhoek st.:
    3 december 2022
    Was duidelijk weer genieten
  7. Gerda Granneman:
    6 december 2022
    Wat een prachtige indruk weer. Dank