Whale watching vanuit Cowichan Bay

2 oktober 2019 - Cowichan Bay, Canada

Geen rode draad vandaag, maar wel rode pakken. Volgens de weersvoorspelling wordt het vandaag de laatste mooie dag. We besluiten om nog een keer met een boottrip mee te gaan en hopen natuurlijk nog steeds om orka’s te zien. Van wat we horen is dit het beste gebied om ze te spotten.

Al snel varen we de haven uit en zijn blij met die rode jassen, want het is vandaag echt wat kouder. Onze twee gidsen zijn echte natuur liefhebbers en weten ons veel te vertellen over de dieren die we onderweg zien; aalscholvers, arend en zeehond. Dan krijgen ze een melding dat er orka’s gespot zijn, maar veel noordelijker dan waar wij zijn. Iedereen zitten en daar gaan we!  Bijna een uur varen we op topsnelheid voordat we eindelijk in het gebied zijn aangekomen. Maar de koude tocht was het dubbel en dwars waard. Er zwemt een familie, moeder met 5 kinderen. Ze komen een aantal keer naar de oppervlakte om lucht te happen en verdwijnen dan weer een paar minuten. Ze zwemmen keurig rechtdoor waardoor ze goed te volgen zijn. Dan verandert het zwempatroon, ze zijn waarschijnlijk aan het jagen. Per twee komen ze lucht happen terwijl de rest beneden blijft. Ze hebben waarschijnlijk een zeehond ingesloten die beneden wordt gehouden totdat het beest wel naar boven moet om adem te halen. En dan is het raak, hoewel wij dat op onze afstand niet goed kunnen zien. Uitgegeten gaan ze weer verder, totdat ze na een half uur weer beet hebben. De naam killer whale hebben ze dus niet voor niets. Het bekende springen uit het water doen ze echter maar zelden, maar eentje deed zijn best voor ons en gelukkig stond de camera de goede kant op.

De tijd verstrijkt zo erg snel en we zullen toch het hele eind weer terug moeten varen. Misschien zien we nog wat bultruggen op de terugweg zegt de gids. Zouden we leuk vinden natuurlijk, hoewel we nu al zo voldaan zijn. Maar hij had gelijk! We zien weer een fontein in de verte en nog een en nog een!! We tellen er op een gegeven moment 5 om ons heen. Ongelooflijk, wat is dit machtig om te zien. Het heeft echter een nadeel, die beesten stinken erg uit hun adem, dus na iedere fontein komt er een walm voorbij. We hebben het er wel voor over.

Als de zon bijna ondergaat, moeten we echt terug naar de haven. Na 8 uur varen zijn we weer terug en kunnen onze rode pakken uittrekken.

Een top dag om in te lijsten, anders kan ik het niet benoemen.

Uitzicht vanaf de bootKolonie aalscholversZeehondAdelaarAdelaar vliegt wegAmerikaans eilandBesneeuwde bergtoppen in de verteFamilie orka’sStaart van een orkaOrka springt uit het waterZeeleeuwMooie bewolkingEen walvis fonteinDrie walvissen bij elkaarSlaan met de vinBeide vinnen omhoogDuiken walvis 1Duiken walvis 2Duiken walvis 3Ondergaande zonAankomst in de haven

1. Els en Andre de Haas:
    2 oktober 2019
    Niet alleen een dag om in te lijsten, maar ook al die schitterende foto's zijn een lijstje waard.
    Zó mooi, het ontroerd me vanachter mijn laptop, laat staan als je al dit fraais in het echt ziet.
    En hoe leuk is het als de gidsen jullie met zoveel kennis en passie vertellen over wat je onderweg tegenkomt.
  2. Monique:
    2 oktober 2019
    Gelukkig missie geslaagd, orca’s gezien! En hoe! Prachtige foto’s weer en wat een indrukwekkende dag.
  3. Frans Lagerweij:
    2 oktober 2019
    Jullie maken wel wat mee hoor! Wat fantastisch is dat om te mogen meemaken. We hebben opnieuw erg genoten van het verslag en zeker van de fraaie foto’s.
    Hier past maar één woord: “fantastisch”.😘😘
  4. Anja:
    2 oktober 2019
    Fantastisch dat het jullie gelukt is orka’s te spotten. Top!
  5. Margot en Pieter:
    2 oktober 2019
    Denk dat een van jullie wensen uitgekomen is😉Wat prachtig allemaal. Denk dat wij wat iedereen schrijft precies zo vinden. Wij reizen op deze manier met jullie mee.....en hoeven daarvoor niet eens de lange vaartochtjes te doen. Geniet van jullie laatste vakantiedagen en uiteraard spreken wij daarna af om het uit jullie monden zelf te horen.😍
  6. Melanie:
    2 oktober 2019
    GEWELDIG!! 😍 Canada missie geslaagd! Super mooi en bijzonder!
  7. Gerda Granneman:
    2 oktober 2019
    Wat een indrukwekkend gezicht. Dank dat we mee mochten genieten.
  8. Yvonne de Haas:
    2 oktober 2019
    Jullie hebben toch wel heel erg geluk. Het mooie weer, dan allerlei dieren. Uiteindelijk de schitterende Orka's en ook nog Bultruggen. Zo'n dag is echt wel heel bijzonder. Een gift. Ook ik geniet hiervan
  9. Joke van Kuijk:
    2 oktober 2019
    Wat een prachtige reportage! Veel dank. Onuitwisbare indrukken en prachtige foto’s als extra herinnering! Geweldig!
  10. Willy Lagerweij:
    2 oktober 2019
    WoW wat een plaatjes super!! En wat zijn jullie toch boffers! We zeggen weleens rozenblaadje versieren je oren. Leuk hoor dat jullie toch nog de Oka’s en bultruggen gezien hebben, deze dag kan niet meer stuk! 😀
  11. Anita Kreeft:
    Top , toch gezien 👍👍 super mooie reis 😱👍
  12. Sandra:
    2 oktober 2019
    Wat een mooie dag moet dat geweest zijn, al die prachtige beesten en ons weer laten genieten van die mooie foto’ s en als afsluiter de zon’s ondergang.
  13. Margot en Pieter:
    3 oktober 2019
    Goede reis terug! Bedankt voor al het moois🤗